Two Point Campus – z nemocnice do školy | Recenze

Two Point Campus – z nemocnice do školy

  • 4. 8. 2022, 16:00
  • Jan Válek

Druhé pokračování budovatelského simulátoru od stejnojmenného studia. Dokázali překonat vysoce nastavenou laťku?

V roce 2016 se matadoři herního průmyslu, kteří měli zkušenosti na vývoji her jako Theme Hospital či Black & White, rozhodli otevřít vlastní Two Point Studios. Část názvu se dostává i do jejich her a prvotina je vyšvihla hned do nebes. Two Point Hospital stavící právě na herní klasice Theme Hospital byla natolik kvalitní a úspěšná, že záhy podepsali partnerství s vydavatelem Sega. To jim přineslo další podporu i zdroje, a proto jsem byl nesmírně zvědavý na další počin. Nemocniční prostředí vyhodnotili jako aktuálně vyčerpané, a proto místo běžného pokračování se v novém Campus dostáváme do školního (respektive konkrétně univerzitního) prostředí. Jaké nové prvky hratelnosti přináší, dokáže stále zabavit a překonali tvůrci svůj debutový hit?

Zdroj: SEGA

Žánrově, hlavními principy, konceptem i vizuálním stylem jsme pochopitelně stále v Two Point, bez úplně razantních změn. Pro fanoušky jako jsem já určitě výhoda a rychle do všeho naskočíte a jste jako doma. Už z logiky věci se fungování nemocnice a školního komplexu více či méně liší, a proto z hlediska hratelnosti Campus působí svěže. V rámci kampaně se dostáváte do různých dílčích lokací, které se vždycky vyznačují jiným problémem a cílem. Po splnění základních úkolů „na jednu hvězdičku“ se otevře místo další nebo můžete pokračovat a dokončit danou školu na všechny tři ocenění. Kampaň na sebe skvěle navazuje a prakticky od začátku do konce se vám otevírá postupně nový a nový obsah k objevování a zkoumání, závěrečné úrovně jsou tedy nejpokročilejší a nejvíce komplexní z hlediska budování i správy. Až tehdy znáte všechny pokročilé mechaniky. Táhne vás to pořád dál a dál, svým způsobem je tak celá kampaň i dlouhým tutoriálem, kde se pořád něco učíte, hezky po dávkách.

Two Point Campus | Official Announce Trailer

Two Point Campus je klasickou ukázkou dnes nepříliš častého žánru simulátorů s prvky budovatelskými a manažerskými. Zatímco v nemocničním prostředí postupně přicházeli pacienti a rázem opět odcházeli (po svých domů, nebo v případě neúspěšné léčby… do nebe), studenti v nové hře jsou náročnější a musíte se starat o větší množství potřeb. Ostatně tráví u vás také klidně několik let, než dostudují. Už nestačí záchody, na chodbu plácnout automat na jídlo, lavičku na sezení a tu a tam něco na zábavu. Studenti mají výrazně více potřeb a požadavků, stavíte tak i koleje pro ubytování a spaní, sprchy, pořádáte studentské party, staráte se i o jejich zdraví, požadavky na jídlo naplno uspokojí jen různé stánky s obsluhou, pro zlepšení studijních výsledků se neobejdete bez knihoven, soukromých lekcí doučování, studentských klubů a mnoho a mnoho dalšího. Na rozmanitosti všemu přidávají odlišné studijní obory, podobně jako nemoci a specialisté v Two Point Hospital. Zde vývojáři opět dokázali při jejich vymýšlení projevit kreativitu a místo reálného zpracování šli cestou vtipu a nadsázky. Konkrétní obory se logicky liší odlišnými požadavky na dovednosti učitelů i samotné učebny a pomůcky.

Zvědavý jsem byl na mechaniku akademických roků a letních prázdnin, které jsou dobou příprav na další rok. Právě v tomto období za získané body prestiže otevíráte nové učební obory a nebo vylepšujete ty stávající, což vám přivede nové studenty, ale logicky i větší požadavky a nároky. Balanc ve všech těchto ohledech je pro mě až neuvěřitelně funkční a musela to být pro vývojáře velká výzva, kterou se podařilo zvládnout. Navíc přesně to jsou aspekty, na nichž stále pracují a pro finální verzi a Day 1 patch mají ještě více doladit. Nicméně velké zásahy tam za ně nejsou vůbec třeba. Snad jen trošku nepochopitelně jsem často nejvíce bojoval s hloupostí studentů. Každého si můžete rozkliknout a podívat se přesně na jeho stav potřeb, což je sice hezké, ale občas nereálné splnit. Hloupost tedy nemyslím plnění studijních výsledků a prospěch, nýbrž základních lidských potřeb. Například v misi zaměřující se na sportovně laděné studenty-fotbalisty patří mezi hlavní úkoly určitá úroveň hygieny. To je sice hezké, máte k dispozici několik předmětů na její zvyšování, ale když máte i luxusní sprchy pomalu na každém rohu, využití minimální a stejně valná většina „čutálistů“ páchne jako tchoř, nezmůžete nic. Navíc ani konkrétního studenta nelze ručně vzít a doslova do ho sprchy dotáhnout, protože cíleně ho lze poslat jen na pár činností (jako je třeba návštěva místního doktora či lekce na doučování). V tomto ohledu doufejme dojde ještě ke zlepšení umělé inteligence a během volných chvil by mělo být plnění potřeb prioritou.

Zdroj: SEGA

O studentech a principech fungování kampusu jsem toho už napsal dost, ale zmínit je nutné i další aspekt – zaměstnance. Ti se dělí do třech skupin (učitelé, asistenti a správci), podle dovedností se pak ještě dále specializují. Opět jednoduchý systém osvědčený a známý z Hospital, byť zde jako jeden z mála aspektů lehce osekaný. Jakoby Campus šel více cestou kreativně budovatelskou, než tou ryze manažerskou. Například trénink pracovníků funguje lehce zvláštně, když někoho pošlete do tréninkové místnosti, měl by se tam vydat ihned a vy pak musíte řešit případnou náhradu nebo nedostupnost učitele na své hodině. Nikoli, podobně jako příklad se sprchami, zaměstnanec se vydá do učebny pro vlastní vzdělání až ve „volné chvíli“. Ve finále jsou to naštěstí spíše drobnosti a nic stěžejního, co by vám kazilo hratelnost nebo zábavu a musíte se s tím prostě popasovat.

Zdroj: SEGA

Jedinou skutečnou výhradu přeci jen mám – k ekonomickému aspektu hry. Ten jako by šel úplně do ústraní, byť jsou peníze pochopitelně pro fungování a provoz důležité. Ale manažerské možnosti z tohoto úhlu pohledu odpovídají provozu školy v dobách minulých při centrálně plánované ekonomice za dob komunismu. Nemůžete prakticky nic. Hlavní příjem pochází zjednodušeně řečeno z množství studentů a jejich výsledků, kdy se od příjmu odečtou výdaje na zaměstnance a o to upraví aktuální hodnota vašeho zůstatku. Ale absolutně nijak nemůže ovlivňovat cenu za studium či ubytování ve vašem kampusu, což bych ještě chápal, proč ale nejde určovat a pracovat se mzdou zaměstnanců a s vlivem na jejich spokojenost, to už vůbec nechápu a zdá se mi to škoda. Praxe je pak taková, že první rok na nové mapě je vždycky peklo – velké výdaje na stavbu i najímání pracovníků, naopak od dalšího a speciálně třetího roku, kdy se již nakumuluje více studentů pak bez větší snahy automaticky přitéká tolik peněz, že zase nevíte co s nimi. Jak ryze herní vybalancování jsem chválil, po manažersko-ekonomické stránce jsem lehce zklamán.

Zdroj: SEGA

V původním Two Point Hospital mám odehráno cca 160 hodin (byť něco z toho už bylo v DLC), Campus jsem zvládl včetně dokončení na tři hvězdičky pokořit za 55 hodin. Na budovatelsko-manažerskou strategii by to mohlo být i více, ale zase o to větší zůstává hned těšení na další obsah, s nímž tvůrci určitě přijdou. Navíc hned od začátku zde nechybí to, co jsme dlouhou dobu v Hospital postrádali – otevřený sandbox mód, kde můžete následně tvořit a užívat si další hodiny a hodiny. Srovnání obou her je nasnadě, ale osobně nemůžu říct, jestli je lepší Hospital nebo Campus. Vlastně to tak dopadlo nejlépe jak mohlo – obě hry jsou v základu stejné, ale konkrétní mechaniky způsobily úplně jiný feeling budete se opět skvěle bavit. A můžou tak fungovat spolehlivě vedle sebe.

Hodnocení redakce

Koncept

Fungující základ a vizuální styl byl převedený do nového prostředí, což s sebou nese další výzvy. Pozměněné mechanizmy zajistili svěží feeling.

Grafika

Styl zůstal zachován a drží se dost specifického rázu. Příliš velké změny či vylepšení jsem nezpozoroval, PS5 alespoň pomohla lepšímu výkonu.

Příběh

Úvody a scénáře v každé misi mají nějakou myšlenku a celkové story, ale určitě toto není hra, kterou byste si užívali kvůli příběhu.

Hratelnost

Chytlavá, značně chytlavá. Hra vás neustále táhne kupředu a skvěle se bavíte, čas plyne a plyne, vy už si říkáte „jen tohle a jdu spát“.

Audio

Stylové doplnění zábavy tvoří i audio ozvučení včele s rádiem obsahujícím hitovky opět ve stejném duchu jako Two Point Hospital. Navíc právě v oblasti audia často narazíte na různé narážky k minulé hře.

Ovládání

Věřím, že na PC to bude o něco pohodlnější, ale i ovládání na PS5 je vymyšlené dobře. S ohledem na komplexnost a rozsáhlost úplně skvěle. Během pár hodin vše dostanete pod ruku a ovládáte s naprostou přirozeností.

Délka

Dokončení kampaně za cca 5-6 desítek hodin, což je optimální čas, během něhož vás principy a fungování nestihne omrzet. Další čas pak můžete strávit v otevřeném sandboxu.

Plusy a mínusy

  • Plnohodnotné a zvládnuté pokračování
  • Plné svěžích nápadů a zvládnutí celého konceptu
  • Pěkná a stylová grafika
  • Postup v kampani, kdy stále získáváte nový obsah a mechaniky táhne kupředu
  • Ekonomické faktory a řízení se zde prakticky vytratilo
  • Kampaň by mohla být přeci jen delší, alespoň se těšíme už nyní na DLC
9/ 10

Závěr

Two Point Campus dokázalo obstát a coby druhé pokračování série přijít s odlišnými mechanikami, takže vás bude bavit a budete si ho užívat i pokud jste se Hospital už nabažili. Mám určité výhrady k drobným nedokonalostem, ale i tak mě hra pohltila. Není lepší ani horší než minulý počin, naopak funguje jako ideální pokračování se vším všudy.

Přihlaste se
Komentovat, lajkovat příspěvky a další mohou pouze přihlášení uživatelé.
Pro běžné fungování našeho webu a analýzu Vaší návštěvnosti potřebujeme využívat několik externích služeb (především Google Analytics) a od Vás potřebujeme potvrdit, zda souhlasíte s jejich využitím. Váš případný souhlas můžete kdykoliv odvolat.