Vydejte se s námi v dnešní recenzi obchodovat, budovat a bojovat na moři v Karibiku.
Kořeny série Port Royale sahají do hluboké herní historie a poslední třetí díl vyšel před dlouhými 18 lety. Vývojáři ze studia Gaming Mind se rozhodli společně s vydavatelem Kalypso Media ještě v závěru současné generace konzolí přinést tuto herní značku i sem. Minulý díl totiž vyšel ještě v dobách PlayStation 3. Hned v úvodu recenze musím podotknout, že na základním herním konceptu se toho za dvě desetiletí příliš nezměnilo. Určitě dobrá zpráva pro fanoušky, ale dokáže tento koncept zaujmout i dnešní hráče?
Port Royale 4 nás zavádí do krásného karibského prostředí, i když třeba se sérií Tropico od stejného vydavatele má pramálo společného. Žánrově jsme sice také ve strategii odehrávající se v reálném čase, ale klasické budování zde jde stranou na úkor managementu a obchodování. Ještě než se pustíte do vlastního dobývání karibských kolonií v kampani, určitě byste měli absolvovat sérii tutoriálů. Ta sama o sobě není vůbec krátká a jde o takové řekl bych první nutné zlo, abyste pronikli do principů hratelnosti i ovládání. Právě z hlediska práce s DualShock ovladačem jsem nebyl úplně spokojený. I po delším odehraném čase jsem relativně často bloudil ve snaze nalézt potřebnou tabulku. Zatímco zmíněné Tropico se mi zdálo hodně intuitivní, zde bych si dokázal představit lepší vyladění.
Přestože občas budete ze všech těch tabulek, nabídek a přehledů lehce zmateni, ve své podstatě není hra komplikovaná. Brzy totiž poznáte, že zde všechno stojí na jednoduchém principu základů každé ekonomiky – nabídce a poptávce. Takže na jednom místě musíte (pokud možno levně) nakoupit přebytkové zboží, abyste ho jinde, kde chybí a je tudíž velká poptávka, draze prodali. Díky tomuto konceptu propojujete jednotlivá města a ostrovy napříč Karibikem a vytváříte tím vlastně fungující ekonomiku. Když všechno optimálně nastavíte a automatizujete vytvořením obchodních tras, tak celá oblast začne vzkvétat, města se rozrůstají a otevírají se vám stále nové možnosti, ze kterých profitujete i vy.
Jak jsem již zmínil, základní koncept opravdu složitý není a vychází z předchůdců série. Tvůrci však přesto vymysleli řadu nových prvků, které to všechno dělají trošku odlišné. Hráč se zde stává obchodníkem, ale v první řadě hlavně námořníkem. Tudíž většinu času budete trávit právě na oddálené velké mapě. Navíc při plánování tras svých lodí musíte brát v úvahu i základní aspekty, jež jsou právě pro námořníky důležité a stěžují či ulehčují jim práci. Na mysli mám v první řadě vítr, jehož síla a směr výrazně ovlivňuje rychlost lodí a nemluvě o tom, že průjezd přímo okem tropického tornáda může hodně rychle celý business ukončit a loď skončí coby nový vrak na dně oceánu.
Zajímavost
Celý herní svět má 4500 x 2700km, což představuje zhruba 12 milionů km².
Obchodování představuje hlavní prvek hry, ale nikoli jediný. Lehce sem tvůrci zakomponovali i budovatelskou část, kdy v rámci expanze jednotlivých kolonií stavíte i nové průmyslové budovy, plantáže či skladiště pro uskladnění většího množství zboží. Do určité míry se pak i musíte starat o to, aby byli obyvatelé spokojeni, za což jste odměňováni Slávou a odemykají se vám nové budovy. V některých misích kampaně úplně nezbytná věc i v rámci splnění hlavních úkolů. U nich jsem měl občas problém s (ne)rozmanitostí, ale chápu, že nejde vymýšlet kdovíjaké zázraky. Především vás tak postupně kampaň otestuje ve zvládnutí všech herních aspektů.
Na závěrečnou část recenze jsem si nechal akční okamžiky v Port Royale 4. Námořní souboje jsou pro mnohé největším lákadlem a jde o příjemnou změnu oproti všem jiným hrám. Můj dojem z nich je však lehce rozporuplný. Koncept zní dobře na papíře, prvních pár bitev mě bavilo i v reálu, ale netrvalo dlouho a staly se pro mě spíše nutným zlem, protože jsou zdlouhavé a stereotypní. Hra se v rámci bitvy přepne do odlišného 3D pohledu, herní pole je rozděleno do šestiúhelníků a probíhá v tahovém režimu. Takže takové námořní šachy. V praxi se však mnohdy nekonečně naháníte s ostatními loděmi a celé to postrádá ten správný náboj, spád i dramatičnost skutečných námořních bitev. Dle mého názoru nejslabší část Port Royale 4, na které vidím jedno pozitivum – můžete tyto souboje přeskakovat. Možná si tak i tvůrci byli vědomí toho, že většinu hráčů brzy omrzí a já díky této featurce nemusím odebírat příliš bodů v závěrečném hodnocení jinak zajímavého a kvalitního strategického titulu z karibského prostředí.
Hodnocení redakce
Koncept
Komplexní a do hloubky zpracovaná strategicko-manažerská hra, ve které mají hlavní roli námořní flotily a obchodování všeho druhu.
Grafika
Po vizuální stránce hra vypadá hezky, i když lehce jednolitě a trošku mi chybí větší rozmanitost. Příliš se mi nelíbí uživatelské rozhraní, které je občas nepřehledné a nepůsobí moderně. Kdo by ale od strategie očekával vrcholné grafické podání?
Hratelnost
Společně s komplexností herní náplně musí i hráč rozmýšlet a promýšlet všechno do detailu. Strategičtí nadšenci si přijdou na své.
Audio
Zvukový doprovod se nese v námořním duchu, uším lahodí i doplňkové zvuky umocňující aktuální atmosféru a dění na obrazovce.
Ovládání
Za mě trošku slabší část hry, respektive konzolového portu. Nelze říct, že by se hra ovládala krkolomně, ale chybí mi přirozenost a ladnost.
Délka
Oproti jiným hrám bude trvat relativně dlouho, než proniknete do veškerých principů fungování. Jakmile se všechno naučíte a pochopíte, budete si další hodiny hraní užívat.
Plusy a mínusy
- Spojení obchodu, budování i soubojů
- Námořní tematika a prostředí
- Komplexnost a oživení konceptu série Port Royale
- Audio doprovod
- Vydrží vám na dlouho
- Ovládání místy krkolomné
- Dlouhé učení, než si hru začnete užívat
- Námořní bitvy přejdou rychle do stereotypu
Závěr
Tvůrci Port Royale 4 odvedli dobrou práci a určitě nejde o ostudu této značce. Pozitivně hodnotím zachování hlavního konceptu, který byl oživený určitými moderními a komplexnějšími prvky. Některé hráče však může odradit nutnost relativně dlouhého studování a prozkoumávání všech prvků, jakmile se přes to přehoupnete, budete se bavit. Až na námořní bitvy, ty jsem raději přeskakoval.