Tichý zabiják se vrací na scénu v očekávaném pokračování, které pro vás recenzujeme na PlayStation 5.
Hitmanovi, známému coby Agent 47, už je letos 21 let. Ano, první díl Hitman: Codename 47 vyšel přesně v roce 2000, nicméně jeho novodobé dějiny se začaly psát 2016, kdy studio IO Interactive přišlo s restartem a vznikem nové a dopředu avizované trilogie. Do jejího závěru se dostáváme aktuálním třetím dílem, který se začíná prodávat právě dnes. Jaké přináší změny, co si pro nás tvůrci přichystali za inovace a novinky ve velkolepém vyvrcholení?
Hitman 3 nás zavádí do mnoha lokací po celém světě a různorodost v náplni misí je tím naprosto zajištěna. Hned úvod patří velkolepé akci v Dubaji, kterou nám tvůrci servírovali a představovali od samého oznámení tohoto dílu. Osobně se musím přiznat, že právě ta mě nadchla úplně nejvíc, naopak třeba ta následující (Dartmoor na odlehlém britském panství) zase za mě nebyla nejslabší. Bude to ale asi hodně individuální a každý to bude mít postavené trošku jinak, nicméně generálně platí, že IO Interactive odvedlo v tomto ohledu excelentní práci. Především musím vyzdvihnout celé grafické oddělení, protože každé místo zde má kouzlo a dokonalou atmosféru, stejně tak level designéry. Je až neuvěřitelné, kam se zde posunula míra rozlehlosti herního prostředí. K tomu si přidejte do detailu promyšlené a komplexní zapojení všech prvků výbavy Agenta 47 a rozličné postupy vedoucí k tíženému cíli a máte výsledek v podobě třetího Hitmana.
Abych byl upřímný a pokud možno objektivní, tak musím na tomto místě zmínit, že herně se Hitman 3 oproti dvěma minulým dílům nijak zvlášť neposouvá. V zásadě všechny techniky a principy jsou naprosto zachované, ostatně pokud byste potřebovali tutoriál, stále je tu „pouze“ dobře známé výcvikové středisko z jedničky. Z toho pro mě plyne jeden důležitý závěr a možná hendikep hry – míří především na již existující fanoušky série. Pokud byste se chtěli virtuálním nájemním zabijákem teprve stát, v klidu vás nejprve odkážu klidně na jedničku a po herní stránce si ji budete užívat stejně dobře. Za zlomek ceny. Majitelé prvních dvou novodobých Hitmanů získají skrz vylepšenou trojku přístup ke všem původním misím a sama o sobě přináší 6 nových destinací. Jak jsem již řekl, všechny neověřitelně obrovské, propracované do nejmenších detailů, ale objektivně řečeno to není úplně mnoho za plnou cenu. Stále však musíte mít na paměti, že jsme ve hře, u které by nikdo neměl skončit po zdárném splnění hlavního cíle a mise, ale budete si ji pouštět znovu a znovu. Hledat různé cesty, způsoby, okolnosti, možnosti… Zatímco v mnoha jiných hrách vás opětovné procházení stejné mise nebaví, tady si budete loading a restart většinou užívat a tkví v tom celé uspokojení a nadšení z dobře odvedené práce. Ve všech aspektech je vidět posun ve zkušenostech celého vývojářského studia a třetí díl posouvá laťku ještě o stupínek výše, pro začátečníka možná až moc.
Nový gadget ve výbavičce Agenta 47 je speciální multifunkční foťák. Díky němu se otevírají další možnosti a cesty, i když v praxi nejde o nich převratného. Z nových prvků spíše oceňuji dopředu prezentované zkratky. Pokud si během mise odemknete nějakou tajnou či uzamčenou cestu, tak ji lze využívat pro zkrácení úvodních částí mise při opětovném hraní. Funguje to krásně přirozeně, motivuje vás to k objevování a většímu zkoumání prostředí a při opakovaném hraní typicky můžete přeskočit tu část, kde by stejně nebylo víc možností, jak danou situaci vyřešit.
Tip
Hitman podporuje pro více než dvacet lokací z trilogie také ve virtuální realitě PlayStation VR. To jsme prozatím nestihli vyzkoušet a vrátíme se k němu v budoucím samostatném článku.
Po technické stránce stojí Hitman 3 opět na ověřeném a interně vyvíjeném enginu Glacier. Recenzovali jsme PlayStation 5 verzi, grafika vypadá krásně, na druhou stranu ony ani předchozí dva díly nijak nezaostávaly a pokud bych měl přímo srovnávat, není vizuální rozdíl nijak propastný. Posun vidím především v kvalitě a věrohodnosti osvětlení, přestože ray tracking podpora teprve dorazí ve formě patche. Zaznamenal jsem v misích i větší množství NPC postav. Mimochodem zapracováno bylo globálně i na umělé inteligenci, a tak se vám veškeré prostředí a konání nehratelných postav zdá ještě realističtější. Dochází i k více náhodným událostem, rozhovorům a nepředvídatelnému konání. Agent 47 je pochopitelně tichý zabiják, byť někdy se bez střelby jen těžko obejde a jedna z nových misí byla k akčnějšímu pojetí přímo stvořena. Bohužel musím konstatovat, že nadšení a spokojenost s AI se vytrácí s vaším prvním výstřelem bez tlumiče. Zkrátka akční pasáže a přestřelky při vašem odhalení nejsou úplně silnou stránkou hry, takže je skutečně lepší zůstat v utajení. O motivaci víc vyhýbat se přímým střetům.
IO Interactive rozhodně nechybí sebevědomí, protože jako jedno z mála studií se rozhodli vykašlat na velké a známé vydavatele, jedou si po vlastní linii včetně uvádění her na trh a vývoje enginu. Kroky to evidentně byly správné, nikdo jim nepovídá do vývoje a Hitman 3 dokazuje, že všechno skvěle promysleli a zvládli prakticky na jedničku. Epizodicky pojaté pracování moderního Hitmana skutečně tento třetí díl krásně uzavírá a je moc hezké, že pokud vlastníte předchozí dva díly, tak máte rázem v Hitman 3 vše po ruce, v enginu nejmodernější trojky.
Hodnocení redakce
Koncept
Třetí díl přichází s uzavřením trilogie, a tak ani nešlo čekat žádné změny nebo zásahy do herního konceptu. V praxi tudíž vše funguje přesně tak, jak jste byli zvyklí v minulých dvou dílech.
Grafika
Testovali jsme hru v její PS5 verzi a běží technicky dokonale. Krásná grafika ve 4K rozlišení se 60FPS a naprostou plynulostí. Lehce remasterované by měly být i původní mise a na next-genu oceníte i bleskové ukládání i loading, protože to jsou věci, které k Hitmanovi patří.
Příběh
Pokud jste nováčky, tak úplně ideální scénář je koupit si všechny tři díly a odehrát přímo v rámci Hitmana 3 a se všemi vylepšeními, které zdokonalený engine nabízí. A tím i získáte ucelené a kompletní story včetně velkolepého závěru poslední mise.
Hratelnost
Stejně jako se nic nezměnilo na konceptu hry, tak i hratelnost zůstává naprosto zachovaná. Každá výprava Agenta 47 stojí na jiných základech z hlediska herního stylu a postupu. Mně osobně příliš nenadchla hned druhá lokace, kde jste do velké míry spíše detektivem než nájemným zabijákem, ale věřím, že mnoho hráčů naopak bude nadšeno úplnou změnou přístupu a osvěžením.
Audio
Audio design nezaostává za dalšími vynikajícími aspekty, ve správný okamžik přichází i vhodný hudební doprovod dokreslující atmosféru a dění na obrazovce.
Ovládání
Z hlediska ovládání se nezměnilo absolutně nic, což fanoušci ocení, protože budou od prvního okamžiku na vrcholcích dubajského mrakodrapu jako doma. A nováčci mohou absolvovat kompletní výcvik pro nájemné zabijáky známý z jedničky.
Délka
Šestice nových lokací není papírově příliš, ale je nutné zmínit, že vás to pohltí a s radostí a natěšeni objevovat, si každou z nich pustíte znovu a znovu. Těžko hledat jiný titul, který by byl takto stvořený k opakovanému hraní.
Plusy a mínusy
- Velkolepé uzavření trilogie
- Excelentní práce v oblasti designu prostředí a lokací
- Každá nová destinace nadchne unikátní atmosférou i úplně jiným herním stylem
- Dílčí vylepšení a zdokonalení ve všech aspektech
- Vzhledem k plné ceně mohly být mise z prvních dvou dílů součástí trojky
- Po obsahové stránce není 6 lokací příliš
- Umělá inteligence pokulhává a ze hry se vytrácí kouzlo při ryze akčních pasážích či postupech
- Na PS5 prakticky vůbec nevyužívá možnosti nového ovladače DualSense
Závěr
Velkolepé a zvládnuté vyvrcholení zabijácké trilogie. Sice bez větších inovací a s nutným povzdychem, protože misí zde mohlo být připraveno více, ale vyvážené jejich navržením a zpracováním, kterému není absolutně co vytknout. Hitman 3 exceluje ve všech ohledech a navíc se ze hry stává jeden robustní titul, který obsahuje veškeré mise z trilogie, pokud tedy vlastníte předchozí dva díly.