Gran Turismo 7 – žijte automobilovým sportem | Recenze

Gran Turismo 7 – žijte automobilovým sportem

  • 2. 3. 2022, 12:01
  • Jan Válek

Vydání nového dílu Gran Turismo je vždycky svátek pro všechny automobilové nadšence. Na co se můžete těšit v sedmém pokračování?

Gran Turismo a PlayStation jsou dvě značky, které k sobě patří od nepaměti. Osobně pro mě toto spojení rezonuje naprosto nejvíc a těžko bych hledal jinou tak typickou herní sérii, která staví dodnes výhradně na této exkluzivní platformě. Sympatické je mi i to, že tvůrci nechrlí jeden díl za druhým a i když tu byla jednička už v roce 1998, nyní v roce 2022 vychází teprve sedmé pokračování a zároveň první novodobý díl pro konzoli PlayStation 5. Jak se hraje, co všechno nabízí a v čem se mi po mnoha odjetých hodinách GT7 zalíbilo?

Zdroj: Sony Interactive Entertainment

Před vydáním jsme byli ze strany vývojáři zásobováni pořádným množstvím informací, které z nich jsme také shrnuli v nedávném preview. Tudíž celkově nemohu říct, že by mě vlastně Gran Turismo 7 něčím překvapilo. Byl jsem tak především zvědavý, jak se povedlo všechny prvky skloubit do sebe a jak fungují na vlastní kůži. Naštěstí hra získává zpět svoji komplexnost a univerzálnost jakou jsme znali z dřívějších dob. Tudíž výsledkem je univerzální titul s bohatým obsahem a činnostmi pro každého. Nejde o pouhé závodění, ale spíše o simulátor života závodního jezdce.

Gran Turismo 7 - State of Play Deep Dive 4K | PS5, PS4

Gran Turismo má od svého prvního dílu slogan „The real driving simulator“, kterého se drží dodnes. Sedmý díl není (naštěstí) výjimkou, a právě z hlediska realistického prožitku se tvůrci opět posunuli kupředu. Ono už minulé díly na tom nebyly špatně z hlediska fyziky a fungování, tentokrát je to hlavně o feelingu. Jako jednu z mála závodních her si nedokážu představit, že bych Gran Turismo hrál jinak než s pohledem kamery přímo z kokpitu. I přes bohatou nabídku vozů je každý z nich včetně detailního zpracování interiéru a máte hlavně přirozený a skvělý pocit, že opravdu sedíte v tom kterém autě. Nemluvě o adrenalinu z rychlosti, který se vám dostane až do žil. Jak díky kokpitu, tak příjemnému vizuálnímu zpracování, o němž si řekneme ještě za chvíli.

V souvislosti s tímto novým dílem se mluvilo o celé kultuře a světě automobilů, což se také vyplnilo. Centrem všeho se opět stává „mapa světa“ – respektive příjemného městečka zasazeného na břehu jezera a s horami v pozadí. Zde se vám v rámci úvodních kroků otevírají jednotlivá místa a poznáváte tím všechny funkce, možnosti a obsah hry. Konečně se především vrátil i bohatý obsah a kampaň pro jednoho hráče, online funkce jsou jen jednou z částí obsahu. Úplným středobodem městečka jak z hlediska rozvržení, tak vašeho herního postupu, je místní kavárna, kde jsou vám servírována jednotlivá menu. Honosně to zní, dobře se na to kouká a navozuje to atmosféru. Přitom se jedná jen o jednoduchý způsob zadávání dalších a dalších úkolů. Během nich se odemykají nová místa a tratě, závody, šampionáty a plní se vaše garáž novými a novými čtyřkolovými mazlíčky. Dobrý nápad, jak do závodního titulu dát klasickou kampaň, zajistit postupné servírování hráči a přitom neotravovat nějakým trapným příběhem. Celkový prožitek a závodní atmosféru umocňuje i to, že s rozrůstající sbírkou se i dozvídáte stručně mnoho zajímavých věcí z reálného světa o typech aut i konkrétních značkách a modelech. Plus vás jednotlivá menu stále táhnou kupředu hrou.

Tip

Pokud si úplně nevěříte, můžete použit celou řadu asistenčních systémů, které dost pomohou. Jen doporučuji vypnout hlavně přímého asistenta brzdění a zatáčení. Podle mého nesmyslný prvek, který vám akorát zkazí dojem a těžko s touto pomocí budete úspěšně vyhrávat.

Po technické stránce se stále Gran Turismo 7 řadí mezi maximálně věrohodné simulátory, byť jde do velké míry o nastavení hry. Přizpůsobit si ji taky každý může svým možnostem a dovednostem. Jízdní model funguje fantasticky a speciálně se chci zastavit u dvou prvků. Jednak pneumatiky, na něž se tentokrát vývojáři zaměřili a aby ne, právě ty jsou hlavním a jediným spojením každého auta se zemským povrchem. Na výběr jich máte v obchodě celou řadu, ne všechny se hodí na každé auto, ale dle situace to chce rozmýšlet správný typ pro daný závod a na typu kol hodně závisí váš (ne)úspěch. Stejně tak právě gumy většinou určují ovladatelnost auta. Hodně detailní nastavování všech možných parametrů a dílů lze štelovat před každým závodem, pro volbu kol tvůrci v uživatelském rozhraní udělali rychlou volbu a právě to je místo, které byste nikdy neměli minout a důkladně se rozmyslet. Opět s nastavením auta platí, že na běžnou obtížnost a pro normální smrtelníky zbytečná věc a parametry, do kterých radši nebudete ani sahat, ale profíci a nadšenci se tady mohou vyřádit. Ideální pojetí a zpracování, na které narážíte prakticky u všech aspektů Gran Turismo 7. Pochválit musím i za zpracování počasí, které se dostalo na novou úroveň. Jak bylo dopředu slibováno, počasí se dle meteorologických modelů liší ve svém podání na různých tratích, mnohdy může v jedné části okruhu pršet, další být úplně suchá, atp. Všechno to jsou opět výzvy, s nimiž musíte počítat a jimž se musíte podřídit.

Zdroj: Sony Interactive Entertainment

Už jsme si řekli o chování aut a jízdním modelu, tudíž musíme doplnit i to, jak bohatá nabídka vozů vás tady čeká. Polyphony se vyznamenalo, protože posbírat do své garáže můžete více než 400 krasavců. Nevídané číslo hlavně s ohledem na oficiální licence všech vozů a tak nesmírné a krásné zpracování zevnitř i zvenku, že vám budou oči přecházet. Ano, část auto de fakto jen vzali z GT Sport a lehce vyšperkovali, nicméně dost je jich úplně nových. A nabídka modelů i značek nemůže nikoho zklamat, naopak se tady může plnit nejeden automobilový sen z dětských let. Každý si opět vybere to své. Mnoho kousků získáte coby odměnu za vyhrané závody při plnění úkolů v kavárně, další si pak pořídíte za nelehko vydělané herní kredity. Městečko nabízí hned tři budovy určené pro nákup nebo alespoň slintání nad možnými auty k prodeji. Autobazar je klasicky tím prvním místem, kam zamíříte pro první vůz. Ale určitě se sem budete i vracet, kromě levných ojetých kousků je to zároveň místo, kde lze sehnat i dražší skvosty či starší sběratelské kousky. Salón jednotlivých výrobců prezentuje a prodává běžná současná auta (konkrétně s rokem výroby 2007 a novější). Nejluxusnější kousky jsou u Dealera legendárních vozů, kde čeká proměnlivá nabídka jen několika sběratelských skvostů, většinou za ceny, z nichž se vám i ve hře protočí panenky. Když už se bavíme přímo o autech, musím doplnit i starání se o ně. Tuningový krám nabízí desítky dílů pro změnu výkonu potažmo úpravu jízdních vlastností, vše zpracované dokonale z hlediska uživatelského rozhraní a přehlednosti. Navíc opět platí to, že si na své přijdou jak experti, tak relativní laici. Podobně v místní dílně lze do detailu upravovat každičký díl, milovníci detailů si mohou s různými vozy hrát dlouhé desítky minut. Pak stačí práci uložit, vyrenderuje se konečný výsledek a hurá znovu za volant.

Když jsem mluvil o nadšení z jízdního modelu, měl jsem na mysli klasický asfalt, na němž jste většinu času. Pro mě naopak zklamáním – naštěstí vlastně skoro jediným z celé hry – se stala šotolina. Gran Turismo 7 se okrajově snaží nakouknout i do rally oblasti, jen si myslím, že úplně zbytečně. Ve všech posledních dílech WRC mám naježděné stovky hodin a užívám si ho, zde jsem se u rally závodů spíše trápil. Jak krásně a věrohodně sedí auta na asfaltu, tak nesmyslně plavou a podle mého se nechovají vůbec realisticky a příjemně právě na štěrku. Kromě neustálého a zde až nepříjemného brnění ovladače jsem při těchto eventech neměl moci žádného spojení kol s cestou a připadal jsem si spíš jako na ledové ploše. Mimochodem – sníh a led v Gran Turismo 7 nečekejte, přitom právě na něm by to možná mohla být větší zábava než na štěrku.

Zdroj: Sony Interactive Entertainment

Zajímavost

Speciální částí GT7 jsou Music Rally – tedy pohodové závody, v nichž si oddychnete a jedete podle beatů místo času. Ideální pro to, abyste si užili krásnou grafiku a prostředí hry trošku víc v klidu anebo závodění předvedli někomu méně zkušenému.

Během svého důkladného testování a recenzování jsem měl příležitost strávit dostatek času i v online části, která by měla být magnetem na další roky. Zde už nečekejte žádnou pohodu, online závodění bude dost drsné, ale díky hodnocení jezdce a rozdělením na jednotlivé ligy byste měli získávat podobně zdatné protivníky. Nepovažuji se za nějakého experta, který by aspiroval na účast v eSports soutěžích, ale vcelku běžného a průměrného fanouška závodních her. Tomu jsem přizpůsoboval i nastavení obtížnosti a asistentů. Během vyzkoušených online závodů jsem příliš slávy a výher neposbíral, ale co, i tak mě Gran Turismo 7 bavilo a stále baví, to je velký rozdíl oproti GT Sport, kde pro hráče mého běžného mainstreamového typu nebylo dost uspokojení. Zatímco profíci si nedokážou představit hraní bez volantu, mě ovládání s Dual Sence ovladačem sedlo. Ostatně na něj také vývojáři dopředu lákali. Nejde o nic převratného a moje dojmy jsou podobné těm z WRC 10, což je vlastně chvála. Realistický jízdní model i krásné grafické zpracování pak ovladač hezky doplňuje. Dokonce i ve svých rukou tak cítíte odlišné chování různých automobilů. Páčky představující pedály jsou různě těžké, při prudkém brždění vás do rukou kope ABS a vibrace haptické odezvy dávají zpětnou vazbu o tom, co právě zažívají vaše pneumatiky.

Zdroj: Sony Interactive Entertainment

Gran Turismo 7 bylo očekávané dlouhé roky a tvůrci po nepříliš pozitivně přijatém minulém dílu zvládli všechno napravit. Série se tak dostává na výslunní, vrací se ke svým kořenům a nejde o obyčejnou hru, ale novou závodní platformu na PlayStation 5. Obsahu přináší více než dost a navíc věřím, že díky univerzálnímu připravení můžeme očekávat další a další rozšiřování. Tudíž Gran Turismo 7 zde s námi bude další roky, během nichž ti největší nadšenci budou non-stop závodit a běžní fanoušci tohoto žánru se sem mohou vždy s odstupem času znovu vracet. Jen těžko se mi hledají na novém dílu chyby, skvěle fungující fyzika a působivé vizuální zpracování včetně detailně vytvořeného obsahu naopak hodnotím jako stěžejní plusy. Jak jsem řekl už v úvodu recenze, Gran Turismo 7 mě vlastně ničím nepřekvapilo, ale zato splnilo všechna vysoká očekávání.

Hodnocení redakce

Koncept

Pojetí i kostra hry vychází z původních starších dílů série, což rozhodně kvituji. V duchu sloganu „The real driving simulator“ vás čeká realistické závodění a obrovská dávka obsahu.

Grafika

Po vizuální stránce je Gran Turismo 7 skvělou podívanou. Určitě doporučujeme hrát v režimu s přednostně vyššími FPS. Neuvěřitelně detailní jsou jak modely všech aut, tak samotné tratě včetně jejich okolí. Hezčí závodní hru těžko hledat.

Příběh

Dojemné story o tom, jak začínající závodník postupuje až na vrchol automobilového světa se nekoná. Na druhou stranu novinka v podobě místní kavárny navozuje trošku osobnější atmosféru a dozvíte se plno zajímavých informací. Díky lokalizaci navíc kompletně s českými titulky.

Hratelnost

Na své si přijde úplně každý – velmi přístupná je hra i pro úplné nováčky, dokonce i ten, kdo ještě virtuální volant nedržel v ruce. Detailní nastavení asistenčních systémů nebo jejich úplné vypnutí je základem pro to, abyste si právě vy hru užili.

Audio

V souvislosti s hudbou stojí za zmínku speciální mód Music Rally, který je super na krátkou oddychovou jízdu. Nicméně z hlediska celkové hry musím vyzdvihnout pokročilé 3D ozvučení. Pro hraní tedy určitě doporučuji patřičně kvalitní sluchátka na uši, což ještě umocní zážitek z jízdy.

Ovládání

Testováno s DualSense ovladačem, kterému je hra na míru přizpůsobená. Detaily najdete přímo v recenzi, ti největší profíci budou určitě namítat, že bez volantu nemá Gran Turismo smysl. Hrát se rozhodně pouze s ovladačem dá naprosto pohodlně, skvěle funguje i orientace a přechod ve všech menu.

Délka

Hodiny a hodiny plynou a vy už si zajedete jen tenhle závod a vypínáte to. Dobře, tak ještě jeden,… bude se vám to dít často. Rozhodně jedna z her, od které je těžké se odpoutat a zároveň vám vydrží dlouhé měsíce a roky, kdy se k ní rádi vracíte.

Plusy a mínusy

  • Návrat ke kořenům série
  • Nejen hra, ale ucelená závodní platforma
  • Bohatý obsah a věrně zpracovaná auta i tratě, navíc připraveno pro další rozšiřování
  • Technicky i audiovizuálně dotažené o stupeň výš
  • Music Rally – mini mód pro oddych u muziky
  • Kompletní česká lokalizace
  • Málo využité historické a starší vozy, kterých je v nabídce mnoho
  • Jízdní model mimo asfalt, aneb závody na šotolině si mohli tvůrci odpustit
10/ 10

Závěr

GT7 přichází s robustní dávkou obsahu, který dohromady funguje a každý si zde najde to své. Next-gen pokračování splnilo vysoká očekávání a můžeme to už říct nahlas: nový král závodního žánru. Koncept se vrátil k původnímu a osvědčenému, tvůrci zapracovali řadu dalších nápadů a univerzálně hru připravili na další možné rozšiřování. Věřím, že Gran Turismo 7 se stane další legendou a i osobně se k němu budu vracet dlouhé měsíce a roky.

Přihlaste se
Komentovat, lajkovat příspěvky a další mohou pouze přihlášení uživatelé.
Pro běžné fungování našeho webu a analýzu Vaší návštěvnosti potřebujeme využívat několik externích služeb (především Google Analytics) a od Vás potřebujeme potvrdit, zda souhlasíte s jejich využitím. Váš případný souhlas můžete kdykoliv odvolat.