Řádně jsme vyzkoušeli jak první alphu, tak následně betaverzi během dvou herních víkendů.
Platforma PlayStation získala přednostní právo přístupu do bety letošního Call of Duty. První víkend patřil předplatitelům hry, načež se betaverze otevřela i širšímu publiku a na všech platformách. My jsme získali přístup hned do prvního testování, tudíž jsme již ve hře strávili relativně delší dobu. V průběhu času jsme prokládali hraní i loňským Black Ops Cold War a také Warzone, abychom si nyní mohli říct první dojmy z bety a odhadnout, co nás letos vlastně čeká.
Ve své podstatě jsou si všechny poslední ročníky velmi podobné. Vanguard přitom vychází více z Modern Warfare než loňského Black Ops Cold War, ovšem je zasazený do období druhé světové války. Právě na to jsem byl nejvíc zvědavý, jestli a jak se vše projeví do samotné hratelnosti. Vývojáři se s tím popasovali dost šibalsky, protože zbraně jsou na první pohled opravdu dobové, ale těžko uvěřitelné z hlediska toho, jak se s nimi střílí. Působí totiž hodně podobně těm aktuálním, známým právě z dvou již vydaných dílů série Call of Duty. Byla to však nutnost pro zachování dostatečně svižné a akční hratelnosti, ale na druhou stranu už si takto dokážu představit jejich zakomponování i do Warzone. K němu však stále víme pouze to, že představí novou mapu, ale opravdu půjde najednou používat zbraně ze všech tří nejnovějších dílů Call of Duty? Na tuto i další odpovědi si musíme počkat.
Po ryze herní stránce tak nejde o nic nového či převratného, ale oni asi ani fanoušci multiplayeru CoD žádnou velkou změnu nechtějí. Tudíž je všechno především o obsahu – zbrusu nové mapy, vizuálně odlišné prostředí a pocit, jako že jste někde jinde, než kde to již dobře znáte. Plná verze má hned do začátku nabídnout rovnou dvacítku map. O těch, které jsme v rámci bety vyzkoušeli, platí obecně známé – jsou precizně navržené, rozmanité a kombinují v sobě prostory jak venkovní, tak vnitřní pro souboje doslova tělo na tělo. O něco větší důraz se mi zdá, že je dělaný i pro možné sniperování. Tvůrci dopředu lákali na proměnu hratelnosti spočívající v možnostech ničit některé objekty či dveře. Nakonec na mě tento prvek nezapůsobil úplně nejlépe, protože nahrává stylu pálit naslepo a nepochybně způsobí častou smrt, kdy si ani neuvědomíte, jak vás někdo mohl vidět a odkud jste vlastně byli sestřeleni.
Během hraní jsem měl docela problém s rozeznáváním protivníků. Zatímco v Black Ops Cold War proti sobě stojí vždy dvě frakce a poznáte na první pohled člena druhého týmu, minimálně v betě Vanguardu to neplatí a všichni jsou stejní. Skiny operátorů samozřejmě nebudou chybět, ale zatím není jasné, jestli si opět budete vybírat operátora pro každou frakci zvlášť, či nikoli. V praxi se tak musíte řídit pouze červenou tečkou nad protivníkem a tohle rozpoznávání chvíli trvá, navíc není ani úplně komfortní. Až plná verze ukáže, jak tomu nakonec bude.
Největší změna s dopadem na hratelnost se stala dvojice nových módů. Champion Hill se objevil už v předstihu v Alpha verzi. Relativně jednoduchý princip turnaje, v rámci nějž si kupujete v přestávkách nové věci a vybavení, abyste se stali týmem, který přežije nejvíce kol. Samozřejmě nemohou chybět ani oblíbené klasiky Team Deathmatch, Domination nebo Kill Confirmed. K těm se přidává zbrusu nový režim nazvaný Patrol, který jsem si v betě užíval asi nejvíc. Přináší svěží nádech do jinak stabilních vod Call of Duty. Ve své podstatě se jedná o vylepšený Hardpoint, musíte být pořád v pohybu a zabrat či střežit konkrétní bod, jež se však neustále pomalu hýbe po mapě. Vězte, že se jedná o pořádnou řežbu a použití granátů i kill streaků se stává naprostou povinností.
Oproti Black Ops i Modern Warfare se dostáváme významně do minulosti. S tím jsou spojené pochopitelně také odlišné zbraně v nabídce. Těžko do detailu hodnotit konkrétní kousky v nabídce, protože ta bude v plné verzi Vanguardu výrazně bohatší, zároveň v tomto ohledu jistě dojde k mnoha změnám v chování zbraní. A jak všichni aktivní hráči multiplayeru Call of Duty dobře ví, změnami a inovacemi co se týká nejen zbraní pak hra prochází neustále. Graficky vypadá Vanguard na PlayStation 5 skvěle a funguje krásně plynule i v situacích, kdy jsem to nečekal. Výkon konzole a SSD disku se ukazuje v nejlepším světle a pro dosažení stejné grafiky a plynulosti na PC byste potřebovali skutečně výkonný stroj. Je na hře znát fakt, že vývoj a testování mohlo již delší dobu fungovat naplno na této nové generaci.
Betaverze pochopitelně má ještě daleko k plnohodnotné hře. Vzhledem k termínu vydání 5. listopadu už toho tvůrci asi moc předělat nestihnou, ale obsahově jsme zatím získali pouze základní ochutnávku. O Vanguard mohu prohlásit, že nezklame, ani extra nenadchne. Hodně závisí na tom, jak vás bavili online režimy předchozích dvou dílů – tedy Modern Warfare a Cold War. Nový engine Vanguardu sluší, ale právě zajišťuje můj celkový dojem – tedy čeká nás letos na podzim online střílečka stejná jako minulé roky, jen oblečená do jiného kabátku s nádechem druhé světové války. Více detailů a naše finální resumé vám přineseme v recenzi skutečně kompletní a finální hry.