Přinášíme vám český přepis oficiálního rozhovoru s historikem a hlavním poradcem přes obsah nového Assassin’s Creed.
Nové pokračování oblíbené série AC se odehrává koncem devátého století, v době, kdy norské kmeny opustily své skandinávské domovy a plavily se do rozbitého anglického království. V průběhu tohoto období převezmete roli Eivor(y). V následujícím rozhovoru s poradním expertem vývojářského týmu a také historikem Thierry Noelem se podíváme na důležité historické souvislosti a také prozradí větší detaily o tom, jaké by mělo Valhalla být.
Když se řekne slovo „Vikingové“, kdo jsou přesně tito lidé, na které odkazujeme?
Thierry Noel: To je vynikající otázka. Když řekneme „Vikingové“, používá se to jako obecné slovo. Víme, že na Západě to vyvolává obraz brutálních lupičů, kteří ničili kláštery po celé západní Evropě, ale ve skutečnosti je to o něco složitější. Termín „Vikingové“ ve skutečnosti označuje elitní třídu norské společnosti. Byla to určitá skupina lidí v norské kultuře, kteří byli obchodníky, průzkumníky, vynikajícími námořníky, osadníky a, ano, někdy útočníky a lupiči.
Hra začíná tím, že Eivorův klan opouští svůj domov v Norsku. Proč odcházejí? Co se v děje v této části světa?
TN: Historicky je to stále velmi diskutováno. Mluvíme o nekonečných válkách a konfliktech a nedostatku zdrojů a půdy. Odpověď je pravděpodobně směsicí toho všeho. Odešli, protože chtěli objevit novou zemi a najít zdroje. V devátém století lidé ve Skandinávii objevili použití plachet a zcela je ovládli. To jim pomohlo cestovat po celém světě. Na konci římského období byl svět roztříštěný a Vikingové hráli při opětovném připojení velmi důležitou roli, protože šli téměř všude.
Assassin’s Creed se obvykle odehrává během dobře zdokumentovaných historických epoch. Valhalla se odehrává během temného věku, v období, o kterém mnoho lidí neví příliš detailů. Proč je toto období dobrým prostředím pro Assassin's Creed?
TN: Je to fascinující čas. Říká se tomu temný věk, protože nemáme tolik informací o určitých časových obdobích, podobně jako ze starověkého Egypta nebo Řecka. Může to být tma, ale je to také období přechodu a transformace. Římský svět zmizel a středověká éra ještě zcela nepřišla. Je to opravdu zajímavé období přestavby západního světa, přestavby hodnot, přestavby států a národů a smíchání kultur, které byly předtím izolovány. Není to jen období konfliktu; je to období intenzivní kulturní výměny mezi lidmi a Vikingové hráli zásadní roli při obnově světa prostřednictvím toho mísení národů.
Do jakého světa Eivor cestuje? Jaký je stav Anglie v devátém století?
TN: V té době byla Anglie multietnickou společností. Dominovali mu anglosaští, ale byli zde také Britové, potomci Starého Říma a mnoho dalších. Byla to bohatá země, ale byla to rozdělená země, zejména mezi konkurenčními anglosaskými královstvími. To bylo velmi lákavé pro Vikingy, kteří využili situace rozdělené Anglie.
V novém traileru vidíme krále jednoho z těchto království, Aelfreda. Kdo přesně je král Aelfred?
TN: Král Aelfred je velmi důležitou postavou v historii Anglie. Když Vikingové začali napadat a osidlovat Anglii, všechna anglosaská království padla. Jedno po druhém. Jediný, kdo přežil, byl Wessex, což bylo království ovládané Aelfredem. Nejenže přežil, ale dokázal odrazit Vikingskou invazi a dokonce dokázal znovu vybudovat moderní Anglii. Je to pro nás velmi důležitá postava.
Zní to jako období častých konfliktů a souboje samozřejmě hrají v Assassin's Creed velkou roli. Jak váš výzkum ovlivnil změny v systému soubojů v Assassin's Creed Valhalla?
TN: Víme, že boj byl tehdy drsný a rustikální. Bylo to opravdu drsné; náš výzkum nás naučil, že Vikingové byli velmi všestranní bojovníci. Věděli, jak používat širokou škálu zbraní; a dobře pracovali také s dvěma zbraněmi najednou. Dokonce ozbrojili své štíty, a proto i tohle osvěží Assassin‘s Creed Valhalla. V boji Vikingů bylo tolik rozmanitosti, a to jsme chtěli také dát hráči k dispozici. Výzkum nás také naučil, že Vikingové mají mnoho různých bojových taktik, a odtud pocházejí nájezdy. Chtěli jsme se ujistit, že tyto nájezdy budou věrohodné a necháme je ovládat hráči.
Trailer ukazuje rituály Vikingů a zahrnuje přímé odkazy na jejich bohy. Jak to bude vypadat v herním podání?
TN: Bohové a mýty hráli v každodenním životě norských lidí velmi důležitou roli, a to prostřednictvím obřadů, rituálů, přesvědčení a interpretací světa kolem nich. Měli pověry a věřili ve znamení, jako je vzhled havranu, který vidíme v traileru. Promítají se sem populární příběhy a slavné vikingské ságy. Vikingská společnost, rituál a mytologie jsou základní součástí světa Assassin's Creed Valhalla.
Jednou z věcí, které budete dělat, když přijedete do Anglie, je vybudovat osadu pro své lidi. Jak historie tuto myšlenku informovala?
TN: Osady byly pro vikingskou společnost důležité. Nejenže to byli obchodníci a průzkumníci, ale usadili se hned všude, kde mohli. Máme archeologické informace o osadách Vikingů v Anglii; na základě těchto údajů víme, že osady byly základem jejich komunity a základem jejich obživy.
Zmínil jste, že se jedná o temné věky, protože nemáme mnoho informací o jiných obdobích. Odkud pocházejí naše informace?
TN: Část z toho je archeologická. Druhá část je z historických pramenů té doby, ze všech druhů kronik a textů. Bohužel, Vikingové zanechali velmi málo textů, které o sobě hovořily, proto byl negativní obraz Vikingů založen na textech mnichů a někdy od obětí Vikingských invazí; jak si dokážete představit, měli docela negativní vnímání. Také jsme měli Vikingské ságy a mýty, které byly předávány ústními tradicemi po staletí a nakonec napsány, aby pomohly informovat svět.
V pozdějších stoletích, kdy země jako Anglie zkoumaly svou vlastní historii, bylo pro ně důležité představit si brutálního nepřítele, který by jim pomohl vysvětlit, proč byla Anglie v té době rozpadlým národem.
Překvapilo vás něco z vašeho výzkumu?
TN: Ano, rozhodně. Mezera mezi realitou norské společnosti a představou bezohledného Vikinga pro mě byla opravdu zajímavá. Byla to velmi spravedlivá společnost, pokud jde o daně a to, jak zacházely se ženami, které měly v té době důležitá práva. Určitě to bylo v rozporu s běžným obrazem Vikingů.
Hráči se mohou rozhodnout hrát za Eivor jako muž nebo žena, a dokonce vidíme bojující ženy v tomto videu. Byly válečnice skutečně ve vikingské kultuře?
TN: Archeologické zdroje jsou velmi diskutovány o tomto konkrétním problému. Ale hlavně je myslím opravdu důležité to, že šlo o jejich pojetí světa. Ságy a mýty ze skandinávské společnosti jsou plné tvrdých ženských postav a válečníků. Bylo to součástí jejich představy o světě, že ženy i muži jsou v bitvě stejně impozantní, a to je něco, co bude odrážet Assassin‘s Creed Valhalla.
Opravdu zajímavé povídání, které nám dalo možnost nahlédnout do historie a širších souvislostí v rámci příprav a informací o Valhalla, jehož vydání je plánováno na konec tohoto roku ve verzích pro PS4 i PS5.
Originální článek najdete na oficiálním webu Ubisoftu zde.