Levá 4, váže pravá 5. Pozor! Horizont, velký skok, 150 levá 3. Vstříc rally závodům!
Současnému vývojáři KT Racing společně s vydavatelem Nacon pomalu tikají hodinky. Jak jsme vás totiž informovali, licenci na značku WRC získalo Codemasters, které převezme tuto rally herní sérii od roku 2023. Rally obecně jsou stálicí na herní scéně a závodění lákalo hráče od úplných počátků. První graficky vcelku slušně vypadající Colin McRae Rally vyšlo pro PS1 v roce 1998. Právě firma s oficiální licencí WRC má jasný triumf a úspěch v kapse. Musím se přiznat, že minulé WRC 8 jsem nehrál hned po jeho vydání, ale pořídil jsem si ho v létě v rámci slev na PlayStation Store. Takže ideální příprava pro to, aby člověk měl všechno v jasné paměti a mohl porovnat inovace a změny v pokračování.
Hned na úvod musím říct, že těch novinek, rozdílů a změn na první pohled moc nepoznáte. A při prvním startu WRC 9 jsem si dokonce říkal, jestli jsem omylem nepustil osmičku. Inovací nepřišlo mnoho a někdy jsme zvyklí na podobně kosmetické změny i v rámci větších patchů. Nicméně vezmeme to postupně. Prakticky veškeré prvky menu, rozložení a styl UI se nezměnily vůbec. Tvůrci akorát místo používání zelené coby hlavní doplňkové barvy přešli na červenou. Alespoň něčím tak na první pohled rozeznáte, jaký díl jste si vlastně na PS4 zrovna pustili. Na druhou stranu jak se říká: proč měnit něco co funguje a je dobré, alespoň si nemusíte zvykat na nové rozložení a jste hned jako doma. Nejvíce zvědavý jsem byl pochopitelně na to, jaké změny přišly po usednutí za volant.
Ve WRC 8 jsem měl slušně natrénováno a všechno ještě v živé paměti. Hned v první zatáčce WRC 9 jsem zjistil, že jízdní model se přeci jen lehce proměnil. Nechybí přitom klasicky možnosti nastavení obtížnosti a různých asistentů. A protože jsme rozhodně v žánru simulátorů, většina hráčů toho určitě ráda využijete a hra je přístupná širokému publiku. Nicméně ať už si to nastavíte jakkoli, stále platí, že dostáváte realistický prožitek a na obyčejnou arkádovku zapomeňte. Třeba oproti F1 2021 jsou možnosti asistentů značně omezené a vychází z reálných a skutečných možností. Lze si tak zapnout ABS, kontrolu trakce zabraňující příliš častému rozhození stability auta a přetáčení do smyku, automatickou převodovku… a tím prakticky končíme. Takže zatáčet nebo brzdit za vás hra rozhodně nebude. Samotná obtížnost se nově nastavuje pomocí posuvníku, takže zmizely klasické pevné volby – lehká, střední, těžká. Stále však přetrvává problém, který jsem měl už v minulém dílu, a to sice nevyrovnaná umělá inteligence, respektive nastavení obtížnosti. Při stejném nastavení obtížnosti a dle mého názoru i stejném výkonu za volantem jsem některé etapy s přehledem vyhrál, při jiných né a né dostihnout čas počítačem řízených protivníků ani na několikátý pokus.
Vylepšení jsou zde mnohdy čistě kosmetického rázu, ale skoro ve všech aspektech a dohromady tvoří skvěle fungující mix. Když se bavíme o obtížnosti, musím zmínit i spolujezdce, vašeho virtuálního navigátora. I v jeho případě jsem zpozoroval zlepšení a sami při hraní poznáte, jak důležitou pozici zastává. Jen těžko zde budete sklízet úspěchy bez sledování jeho instrukcí o zatáčkách a dalších nebezpečích. Navíc byste si co nejdříve měli zvyknout nesledovat ukazatele v horní části obrazovky, protože se musíte stále maximálně soustředit na jízdu. Naučit se naslouchat jeho čteným a mimochodem skvěle načasovaným instrukcím je základním předpokladem pro výhru etapy, potažmo získání tížené pozice na bedně v rámci celého rally závodu.
Před vydáním hry nás tvůrci lákali především na tři nové tratě, které jsme měli možnost vidět v krásných videích. Ve skutečnosti už jsem si je tak úplně neužíval, naopak všechny tři dokážou pořádně potrápit. Mají jednu společnou vlastnost – jsou hodně těžké a většinou vám neodpustí ani nejmenší chybičku. Vůbec nejvíc trápení a nástrah skýtá Keňa. Na první pohled nenáročné prostředí, ale po okrajích cesty jsou téměř pořád rozeseté kameny, mnohdy značně široká cesta je až za obtíž a bojovat zde musíte i s tím, abyste vůbec viděli, kam jet, protože slunce tu je většinou nízko položené a neuvěřitelně oslňuje. To zase Nový Zéland skýtá nebezpečí v podobě hodně úzkých silnic a strmých pádů. Nové trasy (doplňuje je ještě Japonsko) se vydařily, alespoň v nich najdou i znalci veškerého předchozího obsahu nové výzvy a také se zde projevují zdokonalené prvky WRC 9. Slunce a oslňování působí již hodně věrohodně, konečně kvalitně a realisticky vypadá i záře vašich reflektorů během nočních etap všech závodů. Řekněme kosmetickým upgradem v grafice prošla i míra detailů tratí a efekty spojené s nezmary počasí.
WRC 9 je hodně komplexní hrou a i když pro někoho nemusí být inovace na první pohled vůbec patrné, vlastně ve všech ohledech se novým dílem tato série lehce posouvá kupředu. Nejde o revoluční díl, a tak pokud si počkáte před koupí na nějakou slevu, asi neprohloupíte. Na druhou stranu věřím, že pro mnohé může být lákadlem i chystaný update na next-gen verzi, která by měla grafickou stránku posunou značně kupředu. A těším se i na zkrácení načítacích obrazovek.
Hodnocení redakce
Koncept
Komplexní rally zážitek z kategorie simulátorů, který obsahuje mnoho rozmanitého obsahu, online prvků i komplexní kariéru se správou celého závodního týmu.
Grafika
Hra vypadá velmi slušně, i když se těším především na slíbenou PS5 verzi tohoto ročníku. WRC 9 využívá aktuálně asi maximálních možností současné generace, oproti minulému dílu rozhodně nejde o výrazný posun. Snad jen v případě nočních závodů na mě světla působila o dost lépe.
Hratelnost
Od závodů neočekávejte arkádu, ale realistickou simulaci. Nastavení obtížnosti i asistentů však zajišťuje přístupnost každému, koho láká rally tematika.
Audio
V rámci audia došlo k evidentnímu zlepšení. Zvuky motorů působí realističtějším dojem, stejně tak nesmírně důležitý spolujezdec ještě lépe naviguje.
Ovládání
Platí to, co u všech závodních simulátorů – volant je volant. Bez větších problémů si ale WRC9 můžete užít i na ovladači, jen v tomto případě doporučuji aktivování ABS a trakčního asistenta.
Délka
Obsahu včetně trojice nových tratí je zde mnoho a rally fanoušci se mohou ke hře vracet opět v průběhu celého roku. Základem se stala tradiční kariéra, nekonečné možnosti zajišťuje multiplayer a online výzvy.
Plusy a mínusy
- Komplexní a kvalitně zpracovaný rally simulátor
- Mnoho obsahu a zábava na dlouhé hodiny
- Změny a vylepšení nejsou velké, ale prolítají se do všech aspektů
- Novinky pro někoho pouze kosmetické
- Realistický dojem chybí při vyjetí z trati i nehodách
Závěr
WRC 9 nedělá ostudu své skutečné předloze, naopak jde o perfektní a skvěle odladěný rally simulátor. Jakmile ho ovládnete, projetí každé zatáčky vás odmění pocitem satisfakce. Největším problémem nového dílu se tak stalo jen minimum inovací. Některých kosmetických změn si běžný hráč ani nevšimne a může tak WRC 9 brát jen coby DLC za cenu běžné hry.