Nejnovější pokračování survival hororu navazuje po všech směrech na minulý díl, ale přináší i novinky.
Série Resident Evil nedávno oslavila 25. narozeniny a v návaznosti na to vychází nové pokračování, formálně osmé, ovšem bez číslovky v názvu. To navazuje na předchozí díl jak příběhově, tak po herní stránce. Kontroverzi způsobil minule přechod z third-person do first-person pohledu, což nenesli všichni fanoušci úplně lehce, nicméně i nový Village už zůstává u tohoto podání. Oproti Biohazardu se nezměnil ani hlavní hrdina – Ethan Winters, kterého zde čeká drsný boj o život. Vzhledem k návaznosti příběhu určitě doporučujeme zahrát nejdříve sedmý díl Resident Evil, pokud ho ještě nemáte za sebou. Koupit se navíc dá již často za akční cenu a dostanete vcelku slušný obrázek i o tom, jak vypadá a jak se hraje aktuálně vydané pokračování slavné série.
Pokud se vám dostalo Village do ruky a Biohazard jste nehráli a nebo si události nepamatujete, připravili na úvod tvůrci krátké shrnující video, které vás rychle dostane do dění. Z příběhu určitě nebudu nic prozrazovat, jen na doplnění všech okolností musím zmínit odkud pochází název Village v podtitulu hry. Protagonista Ethan a jeho žena Mia se přestěhovali pro zachování bezpečnosti do Evropy, narodila se jim dcera Rosemary, ale ke spokojenému životu má všechno daleko. Když cíleně vynechám konkrétní události, tak jen na závěr povídání o příběhu dodám, že Ethan se probouzí v tajemné vesnici někde ve východní Evropě a začíná jeho nové putování i boj o život. Příběh Capcom opravdu umí a v této novince to jen znovu potvrzuje.
Na hratelnosti Resident Evil Village od prvního okamžiku poznáváte prvky a větší či menší odkazy na minulé díky, ale opět celou sérii posouvá trošku dál, řekl bych po vzoru jiných her a moderní doby. Nejde to asi hře vyčítat a musí se přizpůsobovat době a požadavkům dnešních hráčů, jen mě osobně se snad až moc vytrácí tradiční hororové prvky. Určitě se i zde budete někdy bát nebo vám půjde mráz po zádech, ale je to prostě jiné. A místo toho, abyste se báli klasickým resident evilovským způsobem, tak jde spíše o nechutný horor ve smyslu protivníků a samotné akce. Nebojíte se tak temnoty nebo toho co na vás vykoukne za dalším rohem, ale čistě toho, abyste nepřišli o život.
Akční složka je zastoupena o něco více než v minulých dílech, určité proměny a změny také proběhly. Ethan postupně nachází nové zbraně a i když si střelby užijete dostatek, nečekejte žádnou bezduchou řežbu, protože každý náboj je tady cenný. Do velké míry musíte myslet na vhodné načasování, jak co se týká obranného postoje pro odvrácení útoku, tak naopak vaší střelby. Nechybí ani lehké RPG prvky vylepšování, respektive výroby věcí – především děláte lahvičky na doplnění života a stále potřebné náboje. Nic z toho není kdovíjak převratné či unikátní. Menší výhradu v celém systému mám k vylepšování zbraní – pro mě až nesmyslně je všechno neuvěřitelně drahé, a tak progres a zdokonalování věcí neproměňuje hratelnost v čase až tak výrazně, jak by mohlo. A kdo proti vám stojí v řadách nepřátel? V dílčích lokacích narážíte krátce po sobě na stejné protivníky, ale v zásadě i v tomto ohledu panuje spokojenost. Častokrát je to navíc o tom, že musíte odhalit slabinu pro efektivní a rychlé ničení nepřátel. Nicméně není všechno jen o lineární akční střílečce, protože musíte řešit i puzzle nástrahy v prostředí. Obvykle se nejedná o nic složitého a hravě si se vším poradíte.
V průběhu celé hry musím vyzdvihnout skvělý zážitek v tom, jak si tvůrci bravurně pohráli se světlem a tmou. Navíc protagonista i realisticky reaguje na změnu světelných podmínek, takže při přechodu ze tmy do světla a naopak chvíli trvá, než se oči adaptují. A to jsou častokrát okamžiky, kdy protivníci nepozorovaně vystoupí ze skrytých míst. Village také podporuje Ray tracing, který ještě přidává na krásném audiovizuálním zážitku. Po technické stránce určitě nemám co vyčítat, testovaná PS5 verze vypadá moc hezky, všechny efekty jen podtrhují skvělý zážitek a nezaznamenal jsem větší poklesy frame-ratu pod 60 FPS. Skvěle a detailně působí celá vesnice, piplat se tvůrci museli i s různými zákoutími hradu Dimitrescu, což pro mě mimochodem byla herně trošku slabší část, ale po grafické stránce ani tam nebylo co vytknout.
Od vždycky je pro sérii Resident Evil a vlastně každou hororovou hru důležitým prvkem audio ozvučení. Platí to i v novém Village, který rozhodně každému doporučuji hrát s kvalitními sluchátky, kdy je zážitek o stupeň intenzivnější než při použití běžných reproduktorů. Jak je správně, tak většinu času hudební doprovod ani nevnímáte, skvěle splynul s prostředím a umocňuje atmosféru. Žádné výtky nemám ani k dabingu postav, který je také dostatečně filmový a na vysoké úrovni. Podobně můžeme mluvit o všech aspektech – Village tudíž hodnotím jako kvalitní herní film, který sice nepřinesl revoluci do herního světa, ale zato si zaslouží ve všech oblastech nadprůměrné hodnocení a jednotlivé prvky do sebe skvěle zapadají.
Hodnocení redakce
Koncept
Nový Resident Evil vychází ze známých prvků série, přestože se posouvá opět o krok dále, změny nejsou nijak velké. Akční hororový titul, v němž na vás občas čeká i puzzle nástraha a budete se bát tak akorát.
Grafika
Graficky krásná prezentace výkonu a možností nové generace konzolí. Speciální zmínku si zaslouží práce se světlem i tmou a také míra detailnosti prostředí.
Příběh
Příběhu nechybí tajemno a drží si laťku na úrovni velkofilmů. Po drsném a emotivním úvodu, který navázal na události minulého dílu, přichází nová dávka nejasností k objasnění.
Hratelnost
Akční složka je hojně zastoupena, ale nejde o žádnou řežbu, většinou musíte šetřit a přemýšlet o každém vystřeleném náboji.
Audio
Bez kvalitního ozvučení by hra neměla vůbec takové kouzlo. Jen doplním, že rozhodně zvolte sluchátka, jen díky nim získáte opravdový zážitek.
Ovládání
Jednoduché a snadné, vše je přizpůsobeno konzolovému ovladači. Malinko zklamaný jsem jen z poněkud nevyužitého DualSense.
Délka
Na standardní singleplayer hru docela slušná kampaň, zabere vám něco přes 11 hodin.
Plusy a mínusy
- Skvělá atmosféra a prostředí
- Vydařená akční část hry
- Filmové podávání a zpracování příběhu
- Technicky a vizuálně na úrovni PS5
- Místy hluché chvilky, kdy chybí spád
- Pro někoho až moc velký odklon od ryzího hororu
Závěr
Osmý Resident Evil s podtitulem Village pokračuje přesně tam, kde jsme minule skončili. Hratelnost se nese ještě více v akčním duchu z pohledu první osoby a vyniká především skvělou atmosférou i lokacemi. Místy mi sice trošku chyběl spád a návykovost, ale ve nakonec mohu konstatovat, že si bere asi to nejlepší ze všech dosavadních dílů série a prakticky v žádném ohledu nezaostává.