Během uplynulého týdne se v německém Kolíně konal herní veletrh Gamescom, co bylo k vidění a vyplatila se jeho návštěva?
Herní veletrhy mají svoji tradici, ale podobně jako se mění návyky zákazníků co se týká přechodu z klasické fyzické distribuce na tu digitální, tak i velké herní eventy se do velké míry digitalizují. To je prostě daný fakt, který navíc značně urychlily uplynulé roky s covidem. Všechny velké herní akce a veletrhy se přesunuly na online prostředí a podoby streamovaných video-konferencí. Letos jsme se konečně dočkali velkého návratu po dvou zrušených ročnících a Gamescom 2022 se konal klasicky v Kolíně nad Rýnem. Co bylo k vidění a jak se podařil ve srovnání s minulostí?
V návaznosti na opatření spojená s covidem musím říct jednu pozitivní zprávu. Celý Gamescom byl a fungoval tak, jako by tu s námi covid už vůbec nebyl – tudíž ho naštěstí neomezily vůbec žádné restrikce či omezení a člověk si připadal celou dobu jako v normálním světě.
Ještě než se pustím do konkrétního popisu a rozboru informací z aktuální letošní cesty, sluší se udělat menší ohlédnutí a říct si, jak to vypadalo dříve. Srovnávání jsem se totiž, coby návštěvník všech prvních ročníků i jim předcházejících eventů Games Convention v Lipsku, zkrátka neubránil. Gamescom jako takový se poprvé konal v roce 2009, tedy před 13 lety. Čas letí a zdá se mi to jako včera, když jsme měli jedno z prvních setkání s Mafia II, Activision prezentovali Diablo III, ve stánku Sony jsme žasli rok před vydáním nad Gran Turismo 5 i God of War III… Ubisoft tehdy odhalil druhé pokračování Assassin’s Creed a ano, dokonce i ve stánku Microsoftu jsme si poprvé zkoušeli více než rok před uvedením do provozu tehdy revoluční Kinect pro Xbox 360. A omlouvám se celé řadě dalších skvělých titulů, které jsem nyní nezmínil a byly na akci prezentované. Nostalgická slza teď ukápla, vraťme se do roku 2022.
Pro naši návštěvu jsme tradičně zvolili hned první den, tedy středu, kdy nejsou brány Gamescomu otevřené veřejnosti, ale pouze trade a press návštěvníkům. Přesto i tato kategorie, tedy lidé s akreditací coby média a zákazníci, kteří si zakoupili nejdražší vstupenky a mířili na místo coby pracovníci či zaměstnanci z obchodní branže, dokázala rozlehlé prostory Köln Messe docela slušně zaplnit. Už z dřívějších let si však dokážu představit běžné návštěvní dny, kdy se nelze na místě ani hnout. A snad bych už ani nikomu návštěvu v tyto běžné dny nedoporučil, patrně totiž budete jen čekat ve frontě a zkusíte si za den tak dvě hry.
Den před otevření bran veletrhu se konala tzv. Opening Night, kterou jste mohli online sledovat pohodlně ze svých domovů, měla nalákat návštěvníky a ukázat něco z prezentovaných her. Bohužel už na ní bylo znát, že herně a nabídkou titulů to letos prostě bude slabší. Jak jsem zmiňoval už na začátku, situace s covidem změnila chování firem v herním odvětví a vypadá to, že bohužel asi nadobro. Většina firem objevila, jak hodně mohou ušetřit absencí na podobných akcích, což musí stát opravdu velké náklady. Gamescom 2022 tak byl z hlediska počtu vystavovatelů velkých zvučných jmen hodně chudý, to je prostě realita, u níž těžko odhadovat, jestli se někdy vrátí do původních kolejí. A nyní při, psaní této reportáže, když si vedle sebe otevřu seznam vystavovatelů a her posledního ročníku 2019 a letošního 2022, je to opravdu drsné a pro mě osobně smutné.
Cenu za nejlepší stánek si letos odvezla jedna z mála velkých světových firem – Bandai Namco, s čímž mohu jen souhlasit. Právě u nich jsem si i zahrál mě velmi sympatické Park Beyond a lákavá byla i docela dlouhá herní ukázka The Dark Pictures Anthology: The Devil in Me. V jejím případě délka hraní odpovídala i dlouhé době čekání, kdy se zkrátka fronta hýbala opravdu pomalu a i v den, kdy na Gamescom neměli přístup běžní návštěvníci, jsme čekali něco málo přes hodinu. Jak to na místě vypadalo v top den, kterým byla sobota, kdy byly vyprodané vstupenky a kapacita na maximu, to jsem radši ani nechtěl vidět. Ještě musím nostalgicky zavzpomínat na konference velkých firem, které bývaly vždy těsně před startem gamescomu a letos logicky úplně chyběly společně s účastí těchto společností. Právě tam většinou oznámily nové tituly a co se chystá. I v rámci Opening Night došlo na pár odhalení, ale ruku na srdce, Goat Simulator 3 a Moving Out 2 není špatné, ale k velkým hitům a titulům to má daleko. Na druhou stranu i tak jsme neměli problém na ten jeden den návštěvy najít další tituly, které dokázaly zaujmout. Za zmínku určitě stojí třeba Dune Awakening od Funcomu či The Callisto Protocol. Ubisoft velkolepě prezentoval Skull and Bones, což osobně beru jako největší herní zklamání na místě a od hry nemám moc velká očekávání, spíše odhaduji, že skončí špatně a v propadlišti dějin. Warner Bros. Games mě pak zklamalo absencí hratelné ukázky Hogwarts Legacy, kterou jsem očekával a bral ji jako teoreticky velmi silný tahák. I když zde vydavatel měl stánek, po tomto titulu zde nebylo ani památky a vyvolává to u mě obavy o kvalitě hry.
Navzdory absenci mnoha velkých vydavatelů je nahradili ti menší a také úplně odlišný obsah, než jsme bývali kdysi zvyklí. Dost prostoru byl věnovaný prodejcům různého merche, v němž mě osobně zaujal oficiální Blizzard store, ale kromě něj na vás na každém kroku koukalo hlavně anime – nic kvůli čemu bych pustil euro z peněženky. Na hlavní návštěvnické dny se chystalo také mnoho cosplay obsahu a soutěží. Fakt, že letos zde byla největší přehlídka indie žánru někoho mohla potěšit, běžné masy z logiky věci asi jen těžko. Naopak okusit něco v retro zóně, to jsem nemohl odolat, ale jezdit kvůli tomu 700 Km z Prahy do Kolína nad Rýnem, to asi také úplně nepotřebuji.
Nemůžu říct, že bych byl po letošním Gamescomu zklamaný a příští rok už bych tam nechtěl. Časy se mění, absence vydavatelů jako je Sony, Electronic Arts či Activision mě mrzí. A bez vidiny těchto zvučných jmen se člověk netěší až tak hodně, plus si odnáší feeling z herně laděné akce a prostor, rozhodně však né jako dříve pocit, že ví, co se v dohledné době chystá a na jaké herní tituly se v následujících měsících zaměřit. Neočekávám v účasti vydavatelů velké změny, protože objevili kouzlo vlastních online akcí. Za zlomek ceny tak osloví řádově více potenciálních zákazníků přes internet, a tak uvidíme, jak se to vůbec bude s konáním podobných akcí vyvíjet. Těžko běžným návštěvníkům doporučovat účast či neúčast, každý si to musí vyhodnotit sám a jak již v článku padlo, během „normálních“ dnů pro veřejnost bude u hrstky lákavých her naprosto nesmyslná fronta. Uvidíme a doufejme, že se přeci jen za rok některé z velkých společností rozhodnou vrátit a naplánují tento nemalý výdaj do svých rozpočtů. Nabídnout zajímavější obsah by mělo být hlavním cílem organizátorů, jinak možná nebudou mít ani co organizovat. Přijít úplně o podobné herní svátky by byla velká škoda, stále mají své kouzlo.
Proběhlý Gamescom byl úspěšný i sledovaný
Novinky | 29.8.2022Tak zase za rok v srpnu.