Vyzkoušeli jsme betaverzi očekávaného konkurenta pro Call of Duty a další multiplayerovky. Nabídne nám něco, co jinde nevidíme?
Je to pár dní, co skončila beta očekávaného Battlefield 2042. Ten následuje jako další díl v sérii po pětce, která zpracovávala události a prostředí druhé světové války. Když tento díl v roce 2018 vyšel, nesetkal se s moc dobrými reakcemi a pár let trvalo, než se z něj stala dobře hratelná a zajímavá hra plná obsahu. Tomu by se chtěl 2042 vyhnout, ale betaverze ukazuje, že to tak snadné nebude. Už sám název hry napovídá, že se posuneme trochu do budoucnosti, i když ne tolik jako v dílu 2142 z roku 2006. Tentokrát to bude blízká budoucnost, takže se můžeme těšit na hodně současné reálie doplněné o lehce futuristické prvky a zbraně.
Uplynulá beta nás pustila na jednu mapu nazvanou Orbital, které vévodí obří hangár na výrobu vesmírných raket a také odpaliště s jednou připravenou vesmírnou lodí. Na první pohled vše vypadá nádherně a velmi zajímavě, ale postupné prozkoumávání mapy ukáže některé problémy. Mapa je hodně veliká, a to má ve finální hře patřit k těm menším. Velikost mapy by nevadila, ale problémem je spíš její nevyváženost, která způsobuje, že některá místa jsou naprosto bez hráčů a jinde se bojuje v desítkách lidí. V tu chvíli je úplně zbytečné mít tak velkou mapu a klidně mohla být menší a propracovanější. V plné hře se můžeme těšit na celkem třináct map, takže je možné, že tahle byla třeba nejslabší.
Pro vyzkoušení byl dostupný jediný herní mód – Conquest, ve kterém se setká až 128 hráčů najednou. Pokud navíc hra nedokáže celý server zalidnit, doplní prázdná místa umělou inteligencí. Ta je sice hodně slušná, ale zkrátka to není reálný hráč a teprve čas ukáže, zda bude ku prospěchu nebo naopak. Hráči si stále mohou vybrat ze čtveřice specializací, ale jejich funkčnost byla oproti předchozím hrám hodně omezena. Zatímco dříve jste si vybrali svého specialistu a s tímto výběrem také speciální schopnosti a zbraně, které může využívat, v novém díle už to budou jen speciální schopnosti jako je léčení, přitahovací hák nebo obranná věž. Zbraně budou dostupné všem bez rozdílu. Jestli je to dobře nebo ne musí posoudit každý sám, ale mě se tato volba spíše nelíbí, protože zcela ruší rozdíly jednotlivých „postav“ a tím zmenšuje jejich zajímavost.
Na druhou stranu jako velmi pozitivní změnu považuji možnost změny zbraní přímo za chodu ve hře, jako to bylo dříve třeba v Crysis. Vaše postava zkrátka podrží zbraň tak, abyste na ní viděli a nabídne vám možnost změnit si hlaveň, pažbu, zaměřovač a zásobník. To můžete udělat kdykoliv potřebujete a klidně si přepínat přímo za běhu. Tohle dynamice hry určitě přidá a umožní reagovat na aktuální situaci na bojišti.
Co se týká samotné hratelnosti je brzy něco definitivně soudit, ale hra se hraje velmi příjemně, jen střelba je občas trochu problematická a nedává takovou odezvu, jakou jsme zvyklí z jiných her. Ale je jasné, že to bude chtít trochu cviku do hry proniknout a na to beta nedala dostatek času. Navíc vše komplikovaly občasné bugy. Tu a tam mizely nebo blikaly textury, vozidlo nebo postava se objevila ve vzduchu, nebo nefungoval tablet, jehož pomocí si můžete kdykoliv přivolat vozidlo. To mělo za následek, že se často muselo dlouhé tratě běhat po svých, protože žádné jiné vozidlo v dohledu nebylo.
Po grafické stránce hra vypadá opravdu dobře. Výhledy do krajiny, ale i budovy a stromy z blízkosti vypadají hodně dobře a vše vylepšují také efekty počasí. Tu a tam se dá narazit na tornádo, které ničí vše v dosahu a může se také povést odpálit raketa, což je moc hezký pohled. Při hraní vše běželo relativně plynule, i když občas se narazilo na propady snímků za vteřinu. Ale stále je to holt beta.
Celkový dojem z betaverze je takový rozporuplný. Na jednu stranu hra vypadá opravdu zajímavě, přináší zajímavé nápady jako je úprava zbraní během hry, ale na druhou stranu odstraňuje jiné jako jsou speciální třídy. Pokud by se tedy mělo vše shrnout, tak jsem si zkoušení nového dílu užil, ale mé očekávání plné verze, která vychází už 19. listopadu, to nijak nenakoplo. Autoři budou mít ještě hodně práce všechno doladit tak, aby se stali konkurentem pro spoustu her, které také na podzim vychází, v čele s novým Call of Duty: Vanguard.